Väljend “laen kodust lahkumata” on tänapäeva finantsmaailmas muutunud märksõnaks, mis sümboliseerib mugavust, kiirust ja diskreetsust. See ei ole enam pelgalt turundusloosung, vaid reaalne ootus, mida tarbijad laenuteenustele esitavad. Kuid mida see tegelikult kasutaja jaoks tähendab ja kuidas on finantstehnoloogia muutnud laenamise protsessi nii, et diivanilt tõusmine on muutunud vabatahtlikuks? Selles artiklis süveneme digitaalse laenamise olemusse ja anname praktilisi nõuandeid.
Mida kasutaja tegelikult otsib?
Soovi taga on sügavamad vajadused
Kui kasutaja sisestab otsingumootorisse selle fraasi, ei otsi ta lihtsalt laenu. Ta otsib lahendust, mis vastab tänapäeva elutempo ootustele. Selle soovi taga on mitu põhivajadust:
- Maksimaalne mugavus ja ajasääst: Keegi ei soovi kulutada väärtuslikku aega pangakontoris järjekorras seismisele, paberlepingute täitmisele ja laenuhalduriga kohtumiste kokkuleppimisele.
- Privaatsus ja diskreetsus: Rahateemad on isiklikud. Võimalus tegeleda finantsküsimustega oma kodus pakub turvatunnet ja väldib potentsiaalselt ebamugavaid avalikke arutelusid.
- Kiirus ja kohene tagasiside: Ootamatu kulu tekkimisel on vaja kiiret lahendust. Kasutaja ootab, et laenutaotluse saab esitada minutitega ja esialgse laenuotsuse saab teada kohe.
Kuidas tänapäevased laenuteenused seda võimaldavad?
Tehnoloogia Sinu teenistuses
Finantstehnoloogia (FinTech) areng on olnud peamine tõukejõud, mis on muutnud laenamise kättesaadavaks otse sinu nutiseadmest või arvutist. Protsess, mis varem võttis päevi, on nüüd kokku surutud minutitesse tänu neljale põhikomponendile.
1. Täielikult digitaalne taotlusprotsess
Laenuandjate veebilehed ja mobiilirakendused on loodud olema intuitiivsed ja kasutajasõbralikud. Sa täidad lühikese ankeedi, kus küsitakse põhiandmeid sinu sissetulekute, kohustuste ja soovitud laenusumma kohta. Puudub vajadus paberdokumentide printimiseks või saatmiseks.
2. Turvaline isikutuvastamine internetis
See on Eestis digitaalse asjaajamise nurgakivi. Varem nõudis isikutuvastamine postkontoris või laenuandja esinduses käimist. Täna toimub see turvaliselt ja mugavalt läbi laialt levinud vahendite nagu Smart-ID, Mobiil-ID või ID-kaart.
3. Automaatsed krediidiotsused
Pärast taotluse esitamist ja sissetulekute kinnitamist analüüsivad laenuandja algoritmid sinu andmeid sekunditega. Süsteem kontrollib sinu makseajalugu avalikest registritest ja hindab krediidivõimekust, tehes esmase laenuotsuse automaatselt.
4. Välkkiired pangaülekanded
Tänu Eesti-sisestele välkmaksesüsteemidele (SEPA Instant) liigub raha ühelt kontolt teisele reaalajas, seda ka nädalavahetustel. Positiivse laenuotsuse korral võib raha sinu kontole laekuda isegi vähem kui 15 minutiga.
Milliseid laenutooteid saab kodust lahkumata vormistada?
Populaarseimad online-laenud
Tänapäeval on peaaegu kõik levinumad tarbimislaenud kättesaadavad täielikult digitaalselt. Need on enamasti tagatiseta laenud, mille puhul ei ole vaja vara pantida.
Kõige klassikalisem näide online-laenust, mis on mõeldud lühiajaliste ja kiireloomuliste kulude katteks.
Suuremate summadega ja pikema perioodiga laenud, mida saab samuti taotleda ja vormistada 100% internetis.
Paindlikud krediidilimiidid, mille avamine ja haldamine toimub täielikult veebipõhises iseteeninduses.
Olemasolevate kallimate laenude koondamine üheks soodsamaks laenuks on samuti protsess, mille saab digitaalselt ära teha.
Kas on ka erandeid?
Millal peab siiski kodust lahkuma?
Jah, on olukordi ja laenutooteid, kus füüsiline kohalolu on endiselt vajalik või isegi seadusega nõutud.
- Hüpoteeklaenud ja suuremad kinnisvaratagatisega laenud: Nende laenude puhul on vältimatu notari külastamine hüpoteegi seadmiseks. Lisaks peab kinnisvara hindaja objekti füüsiliselt üle vaatama.
- Mõned autolaenud või -liisingud: Kuigi ka see valdkond digitaliseerub kiiresti, võib mõnikord olla vajalik auto ülevaatamine või lepingu allkirjastamine autoesinduses kohapeal.
- Esmakordne isikutuvastamine (harva): Mõned laenuandjad võivad nõuda uuelt kliendilt esmast füüsilist isikutuvastust näiteks postkontoris, et täita rangemaid rahapesu tõkestamise reegleid.
Nüansid ja nipid: Kuidas suurendada laenu saamise tõenäosust?
Mida online-taotlusel silmas pidada
Digitaalne protsess on küll kiire, kuid see ei tähenda, et laenu antakse kergekäeliselt. Algoritmid on isegi rangemad kui inimesed. Et sinu laen kodust lahkumata saaks positiivse vastuse, veendu järgnevas:
Ole aus ja korrektne
Veendu, et kõik ankeeti sisestatud andmed (nimi, isikukood, kontaktandmed, pangakonto) on 100% õiged. Isegi väike näpuviga võib põhjustada automaatse keeldumise.
Kontrolli oma makseajalugu
Enne taotlemist veendu, et sul pole kehtivaid maksehäireid. Ükski litsentseeritud laenuandja ei väljasta laenu aktiivse võlgnevusega isikule.
Hinda oma finantsseisu reaalselt
Sinu igakuine sissetulek peab olema piisav, et katta nii olemasolevad kohustused kui ka uus laenumakse. Laenuandjad näevad sinu pangakonto väljavõttelt täpselt, milline on sinu finantsolukord.
Ära taotle laenu mitmest kohast korraga
Iga ametlik laenupäring võib jätta jälje sinu krediidiinfosse. Liiga palju päringuid lühikese aja jooksul võib jätta mulje finantsraskustest ja vähendada laenu saamise tõenäosust. Võrdle pakkumisi, kuid esita taotlus ainult ühele väljavalitud pakkujale.